Gay Broadway (Bölüm-5) – Cenaze Evi

Broadway’in en çok ses getiren yapımlarından biri olan Fun Home, 2015 yılında “En iyi müzikal dahil beş adet Tony Ödülünü kazandı.  Lezbiyen yazar Alison Bechdel’in en çok satanlar listesinde yer alan çizgi roman/grafik biçiminde 7 senede yazdığı otobiyografik hatıralarına dayanan Fun Home’un müzikleri Jeanine Tesori’, sözleri ise Lisa Kron’a ait.

Broadway’in ilk lezbiyen temalı müzikalinin yönetmeni ise Sam Gold. Oyunun ana karakteri Alison’ın çocukluk, Oberlin Üniversitesi’ndeki gençlik yılları ve günümüz olarak üç farklı yaşta karşımıza çıkar. Alison’ın annesi, kardeşleri ve kapalı bir eşcinsel olan babasıyla olan ilişkilerini ve ailenin işlettiği cenaze evinde olanları oyun boyunca izleriz.  Gizli eşcinsel kimliğinden dolayı babasının kendi kendini yok etmesini izleyen Alison bir taraftan da kendi kimliğini bulma arayışındadır. Babasının trajik ölümü üzerinden hikayesini anlatan Alison, özellikle ebeveynleri Helen ve Bruce’un kendi yaşamındaki etkilerini vurgular.

Önceleri Avrupa’da yaşayan Alison’ın ailesi, dedesinin ölümüyle Pennsylvania’ya geri dönerler. Babası Bruce, dedesinin işlettiği ve oyunun ismine ilham konusu olan (Fun home – Funeral Home) cenaze evini de devralmak durumunda kalır. Annesi, Christina ve John adlı iki erkek kardeşiyle yaşayan Alison’ın evinde babasının gergin ve bazen de şiddet içeren davranışlarından dolayı soğuk hava esmektedir. Çocuk yaşlarından itibaren erkek kıyafetleri giymek isteyen Alison ergenlik dönemine girdiğinde kadınlara ilgi duyduğunu keşfeder. Üniversite yıllarında açılan Alison oyunun ikinci kısmında bir lezbiyen kadın olarak karşımıza çıkar.  Alison, annesinden babasının her zaman erkeklere ilgi duyduğunu ve onun evin bahçıvanı, ya da bakıcılarla girdiği ilişkileri öğrenir.

Bütün evliliği boyunca annesinin bunları bilmesi Alison’ı şok eder. Kızının açılmasından hemen sonra Helen, Bruce’a boşanma talebinde bulunduğunu söyler. İki hafta sonra karşıdan karşıya geçerken bir ekmek kamyonunun altında kalan; gizli cinselliğini ve utancını bir türlü dile getiremeyen Bruce’un ölümü, Alison için bir intihardan başka bir şey değildir.  “Gizli Cinsellik” ölümle birlikte müzikalin işlediği en önemli temalarından biridir. Bir tarafta 19 yaşındayken açılarak kendi cinselliğini kucaklamaya çalışan Alison diğer tarafta ise gerçek cinselliğini bir sır gibi yaşayan babası. Oyun boyunca Alison ve babasının eşcinsellikleriyle başa çıkma yöntemlerinin tamamen farklı olduğunu görürüz. Alison, cinselliğinden dolayı karşılaştığı sorunları etrafında kendisine destek olan arkadaşlarıyla atlatsa da babası bir kadınla evlenerek bunu asla açıklamaz.

Çocukluğundan beri erkek kıyafetleri giymek isteyen Alison’ın “cinsel kimliği” ergenlik döneminde yakın arkadaşı Beth ile dans etmesiyle iyice belirir. Babasının kendisine zorla giydirmek istediği kadınsı kıyafetler ise babasının aslında hep kendisinin giymek istediği ve olmak istediği kadını vurgulamaktadır.

Broadway’in lezbiyenlikle ilgili ilk müzikali olan “Fun Home” konusunun gerçek bir hikayeye dayanması sebebiyle de oldukça etkileyici bir müzikaldir. Amerika’nın pek çok şehrinde oynayan müzikal halen büyük ilgi çekmektedir.

Hazırlayan: Merve Gezen

 

HOMOJENOku

İndir

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. 13. SAYI – HOMOJEN

Comments are closed.